Хід уроку
1. Організаційний етап
2. Актуалізація опорних знань
· виробник
· споживач
· товар
· послуга
· натуральне господарство
· товарне виробництво
3. Мотивація до вивчення матеріалу
4. Вивчення нового матеріалу
Ринок — це сукупність економічних відносин, що виникають між виробниками і споживачами у процесі вільного еквівалентного обміну виробленими благами (послугами), який організований за законами товарного виробництва і грошового обігу.
Головними суб'єктами ринку є:
· домашні господарства,
· фірми (підприємства),
· держава.
Об'єктами ринкових відносин виступають різноманітні матеріальні і нематеріальні цінності (активи).
Функції ринку
· Регулююча — ринок, як регулятор виробництва, через механізм ринкових законів встановлює необхідні пропорції відтворення; завдяки цінам, ринок стимулює впровадження досягнень науки та техніки у виробництво — це сприяє розширенню асортименту товарів та послуг;
· Стимулююча — ринок спонукає виробників товарів до зниження витрат, підвищення якості та споживчих властивостей товарів;
· Розподільча — доходи споживачів і виробників у ринковій економіці диференціюються через ціни, зумовлюючи соціальне розшарування суспільства за доходами.
· Інтеграційна — ринок об'єднує суб'єктів економічної системи в одне, сприяючи формуванню єдиного економічного простору як у межах окремої держави, так і в межах світової економіки.
· Інформаційна — ринок дає об'єктивну інформацію про те, які товари мають попит; кожна фірма може регулювати власне виробництво.
· Посередницька — ринок виступає посередником між виробником і споживачем.
· Алокаційна — ринок забезпечує виробництво оптимальної кількості товарів і послуг за допомогою найефективнішої комбінації ресурсів.
· Сануюча (оздоровча) — ринок очищує суспільне виробництво від економічно слабких та нежиттєздатних господарських одиниць.
Класифікації ринків
За територіальною ознакою:
· місцевий
· регіональний — ринок, обмежений певною територією.
· національний
· світовий
За об'єктами обміну:
· ринки засобів виробництва
· ринок товарів і послуг
· фінансовий ринок
· ринок інтелектуальної власності
За ступенем дотримання законності:
· легальний (офіційний)
· нелегальний (тіньовий, чорний )
За ступенем розвиненості економічної свободи:
· вільний
· регульований
За характером продажів:
· оптовий
· роздрібний
Умови існування ринку
Важливішими умовами виникнення та успішного функціонування ринку є:
- суспільний розподіл праці і спеціалізація;
- економічна відокремленість суб'єктів ринкового господарювання, яку дає приватна власність;
- вільний обмін ресурсів.
· Суспільний розподіл праці означає, що в будь-якій господарській системі ніхто не може жити за рахунок повного самозабезпечення необхідними благами. Різні групи виробників займаються окремими видами господарської діяльності, що означає спеціалізацію у виробництві тих чи інших благ, цінностей. Спеціалізація, в свою чергу, визначається принципом порівняльної переваги, тобто здатністю виробляти блага при відносно меншій альтернативній вартості. Виробники мають різні навички, уміння, по-різному забезпечені обмеженими ресурсами. Це і примушує їх зосередитися (спеціалізуватися) на виробництві товарів, які мають відносно меншу альтернативну вартість у виробника.
· Економічна відокремленість — сукупність умов господарювання, яка передбачає відокремлене економічне функціонування фірм, виходячи з їх інтересів. Господарюючі суб'єкти економічно відокремлені, якщо їх активи і пасиви, доходи і витрати відділені один від одного. Це дозволяє кожному виробнику вирішувати, що виробляти, як виробляти, кому і де продавати створену продукцію. Економічна відокремленість історично виникає на базі приватної власності. Надалі з розвитком ринку вона почала опиратися і на колективну власність, але обов'язково обмежену будь-яким локальним колом інтересів (кооперативи, товариства, акціонерні товариства і т. д.).
· Вільний обмін ресурсів означає, що підприємці мають можливість самостійно встановлювати ціни на свою продукцію. Ціни, що вільно формуються, виступають своєрідним «сигналізатором», який підказує господарюючим суб'єктам найбільш ефективні напрями їх діяльності. Вільний ціновий механізм координує розподіл і використання ресурсів на ринку. Завдяки наявності вільних цін, в ринковій економіці виробляється саме та продукція, яка має попит і дає прибуток виробникам. Ціновий механізм ефективно працює тільки в умовах вільної конкуренції.
5. Закріплення нового матеріалу
Завдання 1.
Володимир Петрович придбав у фірми-виробника нове програмне забезпечення для усього обладнання свого підприємства, а його син, Юрко, купив у крамниці хлібний батон «Салтівський». Класифікуйте ринки цих товарів за різними ознаками.
Розв’язання
Подія
Ознака
класифікації ринку
|
Володимир
Петрович придбав у фірми-виробника нове програмне забезпечення для усього
обладнання свого підприємства
|
Юрко
купив у крамниці хлібний батон
«Салтівський»
|
Вид ринку
|
||
За
територіальною ознакою
|
світовий
|
місцевий
|
За
об'єктами обміну
|
ринок інтелектуальної власності
|
ринок
товарів і послуг
|
За
ступенем дотримання законності
|
легальний
|
легальний
|
За
характером продажів
|
оптовий
|
роздрібний
|
За
ступенем розвиненості економічної свободи
|
вільний
|
вільний
|
6. Домашнє завдання
7. Підсумок уроку
8. Джерела і посилання
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%E8%ED%EE%EA
Немає коментарів:
Дописати коментар