Translate

9 груд. 2015 р.

Урок 14. Тема уроку. Монополія. Хто такий монополіст? Конкуренція. Конкуренція між продавцями та між споживачами


Мета уроку.  Ознайомити учнів з поняттям «Монополія, монополіст», «Конкуренція». Означити основні відмінності між монополією і конкуренцією, пояснювати як боротися з конкурентами як боротися з конкурентами.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
1.    Організаційний етап
2.    Актуалізація опорних знань
Пригадаємо, що таке ринок?
 Головними суб'єктами ринку є…
 Об'єктами ринкових відносин виступають…
 Що економісти розуміють під поняттям «попит»? Чи можна вважати попитом потребу людей у будь-якому товарі або послузі? 
 Сформулюйте закон попиту 
 Що економісти розуміють під поняттям «пропозиція»? 
 Сформулюйте закон пропозиції


3.    Вивчення нового матеріалу
Керуючись метою отримання прибутку, підприємці прагнуть домогтися переваги у виробництві товарів і їхнього збуту на ринку, тобто конкурують, змагаються між собою.
Конкуренція (від латин. сoncurrere — зіштовхуватися, змагатися) — економічне суперництво між учасниками ринкового господарства за як найвигідніші умови виробництва товарів і послуг та отримання найбільшого прибутку.

Завдання.
Сформулюйте позитивні наслідки конкурентної боротьби в ринковій економіці.

Конкуренція спонукає фірми впроваджувати нові досягнення в галузі науки й техніки. Нездатність окремих підприємств використовувати най економнішу технологію виробництва веде до того, що вони вимушені поступитися місцем іншим фірмам, які застосовують найефективніші методи виробництва.
У конкурентному протистоянні фірми, підприємства використовують різні методи:
· цінова конкуренція — переваги дістають ті фірми, що несуть нижчі витрати на свою продукцію. Вони встановлюють низькі ціни, які не під силу їх конкурентам;
· нецінова конкуренція — об’єктом суперництва стають нецінові властивості (якість, дизайн тощо).
Умови, у яких здійснюється конкуренція, визначаються ринковими структурами. Типи ринкових структур характеризують різний рівень конкурентності ринків і поділяються на дві групи: 
- досконала конкуренція (чиста конкуренція) 
- недосконала конкуренція (монополія, олігополія, монополістична конкуренція).
Характеристика основних ринкових структур
Критерії
характеристики
Досконала (чиста)
конкуренція
Недосконала конкуренція
Монополістична
конкуренція
Олігополія Монополія
Кількість фірм,
що виробляють
конкретний продукт
Велика кількість незалежних одна від
одної фірм
Багато фірм Кілька фірм Одна фірма

Тип продукту
Однорідний
Неоднорідний
(диференційо-
ваний)
Однорідний,
неоднорідний

Унікальний, не має аналогів
Умови входження
в ринок
Вільні Відносно легкі Обмежені Практично
неможливі
Контроль
за цінами
Відсутній Практично
відсутній

Значний, за принципом лідерства Дуже значний,
іноді повний
Приклади Ринок сільсько-
господарської
продукції
Виробництво
одягу, взуття
Виробництво сталі й прокату, автомобілів, побутової техніки Регіональні підприємства комунальних послуг
4.      Закріплення нового матеріалу

Запитання для обговорення.
1) Які недоліки ринкової системи ви вважаєте неприпустимими та якими методами їх можна усунути?
2) Прокоментуйте твердження: «Підприємці та фірми є рушіями економіки, проте фактично водіями на ринку виступають споживачі».
3) Сформулюйте негативні наслідки конкуренції.


5.      Домашнє завдання

Знайдіть приклади підприємств-монополістів в економіці України. Поясніть причини, якими, на ваш погляд, обумовлено виникнення цих монополій.
6. Підсумок уроку 
У ринковій економіці підприємства керуються мотивом отримання прибутку й недопущення збитків. Тобто вони виготовляють лише ті товари, виробництво яких може принести прибуток, а ті товари, виробництво яких спричиняє збитки, виготовлятися не будуть.
Ринкова конкуренція — це змагання між ринковими суб’єктами за ринки збуту з метою отримання максимальних доходів та прибутку.
Конкуренція є двигуном науково-технічного прогресу, спонукає до впровадження передових технологій виробництва й організації праці. Водночас, за певних умов, переваги конкуренції переростають у недоліки, оскільки містять у собі потенціал монополізму.

Немає коментарів:

Дописати коментар