Translate

18 лист. 2015 р.

Урок 11 Тема уроку. Попит. Від чого залежить попит?

Мета уроку. Ознайомити учнів з поняттям "попит" та законом попиту. Означити основні фактори, що впливають на формування попиту; розвивати аналітичне та економічне мислення.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
1.    Організаційний етап
2.    Актуалізація опорних знань
  •  Пригадаємо, що таке ринок?
  • Головними суб'єктами ринку є…
  • Об'єктами ринкових відносин виступають…
  • Класифікації ринків

За територіальною ознакою:
· місцевий
· регіональний — ринок, обмежений певною територією.
· національний
· світовий

За об'єктами обміну:
· ринки засобів виробництва
· ринок товарів і послуг
· фінансовий ринок
· ринок інтелектуальної власності

За ступенем дотримання законності:
· легальний (офіційний)
· нелегальний (тіньовий, чорний )

За ступенем розвиненості економічної свободи:
· вільний
· регульований

За характером продажів:
· оптовий
· роздрібний

Залежно від об'єкта ринкових відносин:
· товарні ринки
· фінансові ринки
· ринки праці

3. Мотивація до вивчення матеріалу

Запитання.

1) Які чинники впливають на вибір підприємця що, як і для кого виробляти?

4. Вивчення нового матеріалу
Товари-субститути (товари-замінники) виконують еквівалентні функції і спрямовані на задоволення одних і тих самих потреб. Серед прикладів таких товарів - мандарини і апельсини, чай і каву і пр. До числа товарів-субститутів відносяться і виробничі ресурси - вугілля і газ, метал і пластмаса.

Товари-комплементи (взаємодоповнюючі товари) - цє товари, які здатні задовольняти потреби покупців лише в комплексі з іншими. Наприклад, комп'ютер і ПЗ, автомобіль і бензин, пральна машина і порошок, зубна щітка і паста. Розрізняють абсолютну взаємодоповнюваність (лижі і палки) і відносну (кава і цукор).
Попит (demand, D) — це кількість товарів, яку покупці бажають і можуть придбати в даний момент за певного рівня цін. Попит із позиції одного споживача називають індивідуальним, а сукупність попитів усіх споживачів за різних можливих цін — ринковим.
Попит — платоспроможна потреба. За відсутності грошей вона не має шансів бути задоволеною. Проте, навіть маючи гроші, споживач прагне купити товар якомога дешевше. Він готовий заплатити за товар певну ціну — ціну попиту.
Величина попиту — максимальна кількість товару, яку згодні придбати споживачі за даною ціною при певних умовах за одиницю часу.
Запитання.

2) Від чого, на ваш погляд, найбільше залежить величина попиту?
Перш за все величина попиту на товар визначається його ціною. Тісний взаємозв’язок між ціною та величиною попиту розкриває закон попиту: чим вищою є ціна на товар за незмінних інших чинників, тим меншим є попит на нього. Таким чином, зв’язок між ціною товару та попитом на нього є зворотним.
Отже, на величину попиту впливає виключно ціна товару. Усі інші чинники, від яких залежить кількість товару, який споживачі готові придбати, належать до нецінових.
Нецінові чинники ринкового попиту:
·         зміна смаків споживачів під впливом моди чи реклами;
·         пора року;
·         зміна цін на інші товари, зокрема на товари-субститути чи товари-комплементи;
·         кількість споживачів, які виходять на ринок цього товару;
·         доходи споживачів;
·         цінові очікування покупців.
Закон попиту ґрунтується як на здоровому глузді, так і на економічній теорії. Він був перевірений практикою та виявився справедливим практично для всіх товарів та послуг. Однак існують блага, для яких закон попиту не виконується. До них відносять:
·         Малоцінні або низькоякісні товари (маргарин, низькоякісні цигарки, крупи, картопля тощо). Якщо такий товар має значну частку у структурі споживання, то зростання цін на нього призводить до підвищення величини попиту на нього. Ця ситуація називається ефектом Гіффена, а сам товар — товаром Гіффена, за іменем англійського економіста Френсіса Гіффена (1837—1910 рр.). Вважають, що Ф. Гіффен описав цей товар, коли спостерігав, як бідні сім’ї робітників збільшують споживання картоплі, незважаючи на те, що ціна на неї зросла. (Крива попиту в такому разі має додатний нахил.)
·         Престижні коштовні товари. Підвищення цін на товари, які є засобом вкладення грошей (золото, коштовності, антикваріат), призводить до підвищення величини попиту на них. На престижні коштовні товари (хутряні вироби, одяг від відомих кутюр’є, дуже дорогі автомобілі тощо) попит може впасти, якщо ціни на них зменшаться, тоді як багатий покупець купує ці товари передусім через престижні міркування, щоб продемонструвати оточуючим свій рівень доходу, власну елітність. Така особлива поведінка певної категорії споживачів дістала назву ефекту Веблена, або «снобістського ефекту» (за іменем американського вченого Торстейна Веблена).
·         Товари ажіотажного попиту: покупці не схильні скорочувати покупки за збільшення ціни, якщо очікують найближчим часом нового зростання цін, тобто в разі ажіотажного попиту.
5.      Закріплення нового матеріалу
Завдання.
Заповніть пропуски _______ назвами ринків, на яких відбулися зміни попиту
Визначте, які ситуації визначають зміну попиту, а які — зміну величини попиту.
1) Після підвищення цін на залізничні квитки на швидкий потяг «Київ—Львів» попит на авіаквитки рейсу «Київ— Львів» зріс. (Попит)
2) Очікуване зростання цін на київському ринку житла викликало різке збільшення попиту на квартири в Києві. (Попит)
3) Зниження цін на диски CD-ROM збільшило попит на них. (Величина попиту)
4) Мода на заняття гірськолижним спортом привела до збільшення попиту на лижі та гірськолижні костюми. (Попит)
5) Рекомендації дієтологів уживати в їжу більше житнього хліба спричинили збільшення попиту на житній хліб. (Попит)
6) Збільшення цін на каву викликало збільшення попиту на чай. (Попит)
7) Підвищення цін на послуги з пошиття одягу викликало зменшення попиту на послуги ательє. (Величина попиту)
6.      Домашнє завдання
7.      Підсумок уроку
Поняття «попит» в економічній теорії означає бажання та можливість споживача купувати товари та послуги протягом певного часу за різними цінами.
Попит змінюється під дією змінних чинників, головним із яких є ціна товару. Закон попиту говорить про те, що зі збільшенням ціни величина попиту зменшується, і навпаки.

На окремі групи товарів закон попиту не поширюється. Для них зі зростанням цін величина попиту на товар не падає, а навпаки, зростає.

Немає коментарів:

Дописати коментар