Translate

17 лют. 2016 р.

Урок 22. Тема уроку. Працездатне населення. Зайняті і безробітні. Хто такі безробітні?

Мета: сформувати поняття «безробіття», «зайнятість», «рівень безробіття»; з’ясувати причини, види та наслідки безробіття; сприяти розумінню економічного змісту природного безробіття; розвивати вміння обчислювати рівень безробіття ; виховувати економічне мислення. Розвивати пізнавальні інтереси в учнів, логічне мислення, продовжувати формувати вміння працювати з різними джерелами знань, порівнювати, узагальнювати, робити висновки;  виховувати творчу активність, самостійність у формуванні нових знань.


Обладнання: картки з інформацією
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
i. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Кожний із нас мріє жити за умов стабільної економіки, яка забезпечує можливості для успіху й оберігає від неприємних несподіванок. Однак і в тих країнах, які ми відносимо до благополучних, стабільність теж за-лишається мрією. Основними проблемами, із якими стикається більшість країн із ринковою економікою, є безробіття та інфляція.
Багато економістів вважають безробіття одним із проявів порушення макроекономічної рівноваги, центральною проблемою сучасної економіки. А статистичні дослідження свідчать, що втрата роботи — психологічна травма, яка за рівнем стресу поступається лише смерті близької людини або тюремному ув’язненню. Розглянемо детальніше проблему безробіття та зайнятості трудових ресурсів
ii. Вивчення матеріалу
Безробіття — це вимушена незайнятість частини економічно активного, працездатного населення. Воно виникає за умов, коли пропозиція робочої сили перевищує попит на неї на ринку праці.
Робоча сила включає людей, що мають роботу й зареєстровані як ті, що бажають працювати й здатні до праці. Таким чином, вона складається із зайнятих і дорослих безробітних. 
Зайняті — це люди, які мають оплачувану роботу й залишають її у відпустку, на свята, через хворобу тощо.
Безробітні — це люди (частина робочої сили), які не мають роботи, але бажають і здатні працювати; докладають зусиль щодо пошуку роботи; зареєстровані у службі зайнятості як ті, що бажають працювати.
До робочої сили не зараховуються: діти віком до 16 років; студенти денних відділень вузів; особи, що вийшли на пенсію; домогосподарки; особи без певного місця проживання; особи, що відбувають термін ув’язнення в спеціалізованих установах; особи, що перебувають у психіатричних установах; інваліди; особи, що припинили пошук роботи.

Види безробіття
Залежно від причин, які викликають безробіття, розрізняють його різні види.
Фрикційне безробіття — тимчасове безробіття, пов’язане з добровільним чи вимушеним пошуком або очікуванням роботи через професійне, вікове, регіональне переміщення робочої сили. Цей вид безробіття може бути викликаний зміною роботи внаслідок підвищення кваліфікації, професійної майстерності, зміною місця проживання, пошуком роботи через звільнення, тимчасовою втратою сезонної роботи, зміною важливих етапів у житті людини (закінчення вузу, народження та догляд за дитиною в жінок тощо).
Структурне (технологічне) безробіття — пов’язане зі структурними зрушеннями в економіці, які змінюють складові попиту та пропозиції робочої сили. Цей вид безробіття може бути викликаний змінами в споживчих перевагах, технології виробництва, географічному розподілі робочих місць, які впливають на попит на окремі професії та пропозицію робочої сили за ними.
Відмінності між фрикційним і структурним видами безробіття полягають у тому, що фрикційне безробіття є короткостроковим, оскільки безробітні мають необхідні професійні навички для одержання роботи, яку вони шукають. Структурне безробіття є більш тривалим, тому що безробітні не можуть отримати роботи без відповідної перепідготовки, опанування нових навичок і знань або зміни місця проживання.
Циклічне безробіття — безробіття, яке виникає в період економічного спаду, падіння загальних обсягів виробництва, що виявляється в перевищенні пропозиції робочої сили над попитом на неї в усіх галузях і регіонах країни. Цей вид безробіття пов’язаний із періодичними спадами економічної активності, що зменшує сукупний попит на товари і послуги та викликає скорочення зайнятості.
Фрикційне та структурне безробіття є абсолютно неминучими, уникнути їх у будь-якій економічній системі неможливо. Тому фрикційне та структурне безробіття разом утворюють природне безробіття, яке вважається внутрішньою потребою економіки. А ось циклічне безробіття є великою проблемою через значні економічні втрати.
Основним показником безробіття є рівень безробіття — відсоток робочої сили, що не є зайнятою:
                                        
Рівень безробіття (U) = Кількість безробітних  . 100%
                                        Кількість робочої сили
iii. Закріплення нової теми 
Визначте статус осіб, перелічених нижче, у складі населення країни з погляду їх зайнятості в національному господарстві.
1) Робітник, який працює не за фахом, звільнився за власним бажанням
і шукає роботу за спеціальністю. (Цей працівник класифікується як безробітний, тому що він не зайнятий, але активно шукає роботу.)
2) Ольга не працює і є студенткою денного відділення університету економіки. (Студенти денного відділення вузів не включаються до складу робочої сили. Ольга належить до категорії осіб, що вибули зі складу робочої сили.)
3) Працівник металургійного заводу в місті Дніпропетровську, переведений на режим неповного робочого дня. (Належить до категорії зайнятих у складі робочої сили.)
4) Жінка-домогосподарка, що повністю присвятила себе господарству й родині. (Вважається такою, що вибула зі складу робочої сили.)
5) Жінка, що пішла з роботи в декретну відпустку. (Включається до складу робочої сили й розглядається як зайнята.)
VII Домашнє завдання Вчити конспект
VIII Заключна частина уроку

Немає коментарів:

Дописати коментар